Cyklostezka opravdu pro cyklisty?

Archiv
Verze pro tisk |

Na jeho plnění spolu s nejširší cyklistickou veřejností vytrvale tlačí už řadu let, mimo jiné při hojně navštěvovaných cyklojízdách na Den Země. První návrh usnesení zastupitelstva na podporu rozvoje cyklistické dopravy ve městě jsem předkládal někdy ve druhé půli jeho předchozího funkčního období.


Něco mne však nutí k opatrnosti. Co znamená formulace „vzhledem k možnému širšímu využití cyklostezky“, jíž je vysvětlováno zvýšení nosnosti komunikace? Nebo slova: „s přihlédnutím k přístupu zemědělské techniky na pozemky, mezi kterými stezka vede“?


Vždy jsem se domníval, že cyklostezku lze využívat pouze k nemotorové rekreační dopravě, ke sportu či turistice. Že je určena pro kolaře, kolečkové brusle, případně pro pěší, rodiny s dětskými kočárky, v zimě pro běžkaře. Že jejím hlavním účelem je poskytnout občanům možnost bezpečného pohybu bez ohrožení motorovými vozidly jakéhokoliv druhu. Jestli to v tomto případě nemá platit, pak je třeba jasně a bez chytračení říci, co je skutečným účelem stavby.


Že jde například o účelovou zemědělskou komunikaci nebo o silniční zkratku pro lehkou motorovou dopravu ze Špičáku do Písečné, kterou mohou užívat i cyklisté. Pak ale ti kolaři mohou jet rovnou po silnici a v žádném případě nelze mluvit o cyklostezce. A těch 4,8 miliónu, které má stát, nelze pokládat za investici do rozvoje cyklistické dopravy.


PhDr. Miroslav Hudec, Česká Lípa předseda regionální pobočky Společnosti pro trvale udržitelný život

Nahoru