Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč

Verze pro tisk |

Máte žáky, kteří se při výtvarné výchově nedokážou uvolnit, drží se takzvaně při zemi a bojí se opustit běžné výtvarné techniky? Zkuste, jak zafunguje náhoda a odvaha přikombinované výtvarné technice, kdy se kreslí temperou na podmalbu a barevné vyznění zprostředkuje malba suchým pastelem.

Při této práci se fantazii meze nekladou a nic není špatně. Námětem může být cokoli: krajina, podmořský život, vesmír, zvířata, rostliny, přírodní úkazy… Cílem je rozvoj fantazie, hra s linií a prostorem, vyvážená barevná a plošná kombinace.

Technika si vystačí s běžnými výtvarnými potřebami – pevnější, raději větší čtvrtkou, temperami, suchými pastely, štětci.  Práce probíhá ve čtyřech etapách: 1. podmalba – čtvrtku natřeme středně hustou černou temperou a necháme uschnout, 2. volba námětu – během schnutí žáci vymýšlejí námět, rozmýšlejí si kompozici a výběr barev, 3. lineární kresba – bílou temperou nakreslíme jednoduchou linkou vybraný námět, kresbu lze doplnit kratšími linkami, body …, 4. malba suchým pastelem – po zaschnutí kresby se plochy vybarví suchým pastelem tak, aby podmalba na vhodně zvolených místech více či méně prosvítala.  Pokud se záměr vydaří, je výsledkem výrazná, zářivá dekorativní práce.

Prvními odvážnými, kteří techniku vyzkoušeli, byli deváťáci. Rozvernější sedmáci, nadšení pracemi starších kolegů, se hned následující týden přidali a výrazně rozšířili námětovou, barevnou i výrazovou škálu. Výsledky můžete posoudit na připojených fotografiích.

Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Výtvarný experiment na 2. stupni ZŠ a MŠ Klíč
Nahoru