Svojkovské skály

Verze pro tisk |

Nedaleko od České Lípy je krajina plná skal, s řadou kopců a protkaná mnoha vyznačenými turistickými trasami. Najdete ji mezi obcemi Sloup v Čechách a Svojkov a je velice dobře a často nejen ve všední dny dosažitelná autobusy z České Lípy či Nového Boru.

Jedete-li autem, pak je nejlépe zaparkovat před restaurací U sedmi trpaslíků poblíž lesního sloupského divadla. Je tam i autobusová zastávka. Nabídka tras od Trpaslíků je opravdu velká a je nejlépe si napřed prostudovat mapu na internetovém Seznamu. Buďto sestupte údolím Cikánských jeskyní dolů, kde se končí u tzv.skalního hradu Sloup a zbytků někdejšího Berkovského zámečku. Nebo jděte po silnici na Svojkov, kde malý kousek od zmíněného divadla je přímo u silnice jedna z umělých polojeskyní Pustý zámek, kterých je ve Velenickém údolí s tímto pojmenováním celá řada. A zas jen o kousek dál jsou skalní stěny, kde bývá při dobrém počasí výuka adeptů horolezectví. Skalních věží je blízko hodně a mnohé mají svá jména.

Ve Svojkově je u restaurace Zámeček rozcestí, z něhož lze popojít doprava 200 metrů na romantický Svojkovský hrádek, nebo jděte doleva zprvu jen pozvolna vzhůru do Modlivého dolu se skalní kaplí. Tam si můžete dát před dalšími výstupy oddech na lavičkách a rozhodnout kam dál. Po upravené, ale dost příkré cestě skalami se dostanete k rozcestníku pojmenovaném Pod Slavíčkem. Doprava je to k zrenovované Záhořínské kapli, kolem Ortelu do Cvikova. Jít od rozcestníku rovně znamená ve Svojkovských skalách zůstat, protoževás červená trasa dovede k vrcholu kopce Slavíček. Z něj je sešup skoro až k lesnímu divadlu, nebo jen o kousek dál k nové rozhledně Na stráži. Budovaná restaurace na úpatí zatím nefunguje a rozhledna asi jen v sezoně, nicméně výhledy z terasy jsou nádherné stále. Křížem krážem vedou po skalách různě barevně značené naučné stezky, takže se můžete podívat i k mnoha věžím, skalním útvarům, jeskynímmimo hlavní trasy a přitom snad nezabloudit. Troufám si tvrdit, že prozkoumat celou tu oblast, která je geomorfologickou součástí Cvikovské pahorkatiny, se za den prozkoumat nedá, můžete tam jezdit s rodinou celé léto a máte stále co nového objevovat. Když je vedro, je ve Sloupu velké koupaliště. Když je hlad, pak je dostatečná nabídka okolních restaurací i krámků.Není tam ustavená žádná státní rezervace, takže tam můžete procházet a sbírat houby i borůvky, všeho je dost.